עיתונות לאזרחים היא סוג של עיתונות שמערבת עיתונאים אזרחיים בתהליך הדיווח. אנשים אלה ממלאים תפקיד מרכזי באיסוף החדשות, בעריכה ובהפצה. הם אינם זקוקים להכשרה רשמית או להכשרה עיתונאית, אך הם זקוקים למצלמה וכישורי כתיבה טובים. עיתונאים אלה כותבים מנקודת מבט אישית ואף משתמשים ברשתות החברתיות כדי להפיץ את הבשורה. הם יכולים גם להשתמש בבלוג או אתר כדי לשתף את התובנות שלהם עם הציבור.

כסוג של עיתונות, עיתונאים אזרחיים יכולים לדווח על נושאים מהר יותר ועשויים להשפיע יותר על החברה מאשר על התקשורת המסורתית. עיתונאים אזרחיים יכולים לפעול כקול קולקטיבי ולהשפיע על מדיניות הממשלה. הם אפילו יכולים להשפיע על סדר היום התקשורתי. כתוצאה מכך, הם ממלאים תפקיד חשוב בשינוי פני העיתונות עבור האזרחים. בנוסף, סוג זה של עיתונות עשוי להיות יעיל בדיווח על אירועים שהתקשורת המסורתית החמיצה.

העיסוק בעיתונות של האזרחים צבר תאוצה במאה ה-21. המדיה החברתית, במיוחד, הפכה לכלי תקשורת פופולרי. דוגמא טובה היא טוויטר, שביססה את עצמה כשקע חדש להפצת חדשות. במהלך הבחירות לנשיאות איראן ביוני 2009, עיתונאים אזרחיים השתמשו בטוויטר כדי להפיץ מידע ולעסוק עם הציבור. למרות שהמחאות לא הובילו לבחירות חדשות, הציוצים של העיתונאים האלה הראו את הפוטנציאל של התקשורת הלא-מסורתית. בדומה לכך, במצרים יצאו פעילים לרחובות והתארגנו דרך הרשתות החברתיות.

בעוד שלעיתונאים מקצועיים הייתה גישה לתשתיות ארגוניות וטכנולוגיות כדי לפרסם את עבודתם, לאזרח הממוצע הייתה ההזדמנות לתרום למעגל החדשות באמצעות פרסומים ומכתבים תוצרת בית. עכשיו, עם עליית האינטרנט, כל אחד עם מחשב יכול לפרסם מידע חדשותי לעולם. בנוסף, עיתונות אזרחית יכולה לעזור ליצור חברה פתוחה.

בניגוד לעיתונאים מקצועיים, עיתונאים אזרחיים אינם יכולים לסמוך על ארגון חדשות לעזרה משפטית או לערבות. העיתונאי חייב לדאוג כדי לקבל ייעוץ משפטי לעבודתם. העיתון ”קולומביה עיתונות” פירט לאחרונה שורה של תקריות בין גורמי אכיפת החוק לבין עיתונאים אזרחיים. המאמר הדגיש את הפרדוקס הקיים בין הסתמכות על אכיפת החוק לספק מידע ולהגן על האזרחים. בסופו של דבר, על העיתונאי להחליט אם הסיפור שווה את הסיכון להיעצר על ביצוע עבודתם.

בעוד שהתקשורת המסחרית והממשל המסורתיים נשענים יותר ויותר על דעותיהם של האזרחים, פלטפורמות מדיה חברתית פתחו פלטפורמה אפשרית ונגישה יותר לאזרחים פשוטים לתרום לשיח הציבורי. קול הציבור המקוון הפך לגשר חשוב בין הממשלה ומשפיע על סדר היום של התקשורת המסחרית. זה יכול גם לתרום לעשיית מדיניות.

בין הדוגמאות הטובות ביותר לעיתונות אזרחית היא OhmyNews, שנוצרה בשנת 2000. זהו אתר חדשות יומי המעודד עיתונאים לא מקצועיים לתרום תוכן. תוכנו התפרסם ביותר מ-70 אחוז מהזמן מאז היווסדו. למרות שמקורו בדרום קוריאה, הוא נפוץ כיום ברחבי העולם. בשנת 2007 הגיעו לאתר 50,000 תורמים מ-100 מדינות.

מספר עיתונאים הביעו את הצורך שהתקשורת תמלא תפקיד גדול יותר בשלום ובפיתוח. בדרום סודן, למשל, לתקשורת יש תפקיד מכריע בבניית שלום. זה יכול למשוך תשומת לב ממלחמה להתפתחות. במהלך העימותים, התקשורת יכולה גם לסייע בקידום התפתחויות אלה. היא גם יכולה לעזור בקידום אומה שוחרת שלום.