בלי קשר לתעשייה שלך, חשוב שתהיה תוכנית אסטרטגית כדי לא ליפול לשגרה. ישנם עצות רבות שתוכל לעקוב אחריהן כדי להבטיח שתוכניתך תצליח. מאמר זה דן ביסודות התכנון האסטרטגי ובאיזו תדירות עליך לעשות מאמץ ליישם אסטרטגיה. ‏

מהי אסטרטגיה?

פיתוח תוכנית אסטרטגית כרוך בזיהוי המטרות שהחברה רוצה להשיג. הדבר כרוך גם בהערכת החוזקות והחולשות של הארגון ובהזדמנויות העומדות בפניו. מסמך זה יגדיר את כיוון החברה במהלך שלוש עד חמש השנים הבאות.

פיתוח תוכנית אסטרטגית דורש ועדת ניהול המורכבת מקבוצה קטנה של בעלי עניין. הם יהיו הכוח המניע מאחורי התהליך. ועדה זו צריכה לכלול לפחות חמישה עד עשרה מקבלי החלטות מרכזיים.

פיתוח אסטרטגיה כרוך בשאיבת השראה מהמסמכים העסקיים המקוריים. הצעד הראשון הוא לשאול, ”לאן אנחנו הולכים עכשיו?” הצעד הבא הוא לנתח את נקודות החוזק והחולשה של הארגון. בנוסף, תוכנית אסטרטגית צריכה לכלול חזון חברה והצהרת משימה.

צוות התכנון האסטרטגי צריך לדון בחוזקות והחולשות של החברה ולשקול מגמות שוק. זה צריך להיות אחריו ניתוח SWOT. ניתוח SWOT עוזר לזהות את נקודות החוזק, החולשות, ההזדמנויות והאיומים הנוכחיים של החברה.

תוכניות אסטרטגיות יצטרכו לעבור ביקורת תקופתית. יש גם לעדכן אותם כאשר מתעוררות הזדמנויות חדשות ואיומים. הדרך היחידה בה ניתן ליישם אסטרטגיה היא ליישר את האנשים הנכונים, המשאבים והתהליכים. תוכנית אסטרטגית מוצלחת דורשת התחייבות מהארגון, צוות מאומן היטב, ומנהל אסטרטגיה.

באיזו תדירות תכנון אסטרטגי צריך להיעשות?

באופן כללי, תוכנית אסטרטגית צריכה להיעשות כל שלוש עד חמש שנים. זה בגלל שהתוכנית משמשת כמדריך ארוך טווח לארגון שלך. במהלך תהליך התכנון, תגדיר את המשימה והמטרות שלך. המטרות צריכות לכלול התייחסות לדרך שבה תוכל למדוד את ביצועיך. התוכנית שלך צריכה גם לספק מפת דרכים כדי לעזור לארגון שלך להגיע לחזון שלו.

מטרת התכנון האסטרטגי היא לזהות את המטרות הרלוונטיות ביותר לארגון שלך. זה עוזר לך לפתח תוכניות טקטיות לטווח קצר וארוכות טווח. במהלך תהליך התכנון, תוכל גם להעריך את העסק שלך והסביבה שלך. אתה צריך לשקול אם יש מגמות בתעשייה שלך שאתה צריך לקחת בחשבון. אולי תרצה גם לשקול כיצד תוכל לרכוש משאבים.

חברות מצליחות רבות נפגשות על בסיס חודשי לתכנון אסטרטגי. אחרים משתמשים בפגישות רבעוניות. התזמון של התוכנית שלך צריך להיות מותאם לארגון שלך. באופן כללי, תכנית צריכה לקחת כחודשיים עד שלושה כדי להשלים.

תכנית אסטרטגית חשובה למנהיגים עסקיים לאמוד את התקדמותם. התוכנית צריכה להיות לוח מחוונים פשוט שממחיש ויזואלית איך הארגון שלך מתקדם לקראת מטרותיו. התוכנית צריכה לכלול גם מדדים שמודדים את הביצועים שלך מול המטרות שלך. המדדים האלה יכולים להתבסס על מגמות תעשייה, מגמות חברתיות, מגמות רגולציה ממשלתיות, שינוי טכנולוגי ותחרות תעשייה.

במה תכנון אסטרטגי כרוך?

בין אם אתה פותח עסק חדש ובין אם ברצונך להפוך את העסק הנוכחי ליעיל יותר, תכנון אסטרטגי יכול לעזור לך להשיג את מטרותיך. תכנון אסטרטגי הוא תהליך שעוזר לך להגדיר את האסטרטגיה של החברה שלך, להציב מטרות וליצור תוכנית פעולה.

תכנון אסטרטגי וייעוץ אסטרטגי כרוך באיסוף מידע, סיעור מוחות והערכת העסק שלך. תוכנית אסטרטגית מוצלחת כוללת ניתוח של נקודות החוזק והחולשה שלך, כמו גם הערכה של התחרות שלך.

התכנית האסטרטגית הטובה ביותר היא גמישה. יהיה צורך לעדכן אותו לעתים קרובות. היא צריכה לכלול מטרות שנתיות, שצריכות להתחבר ליעדים האסטרטגיים הכלליים. שמירה על התכנית האסטרטגית שלך מעודכנת שומר על העסק אחראי.

תוכנית אסטרטגית מוצלחת צריכה לכלול מנהל אסטרטגיה. אדם זה חייב להבין היטב את משאבי החברה, מושגים כלכליים וסביבה פוליטית. הם חייבים גם להיות מאומנים להשתמש באונסטרטגיה.

תהליך התכנון האסטרטגי כולל גם ניתוח SWOT. ניתוח ה-SWOT הוא מילה מפוארת לניתוח של נקודות החוזק, החולשות וההזדמנויות של העסק שלך. זו גם הדרך הטובה ביותר למדוד את הפוטנציאל של החברה שלך.

פיתוח אסטרטגיה כרוך בעבודת צוות עם אנשים חיצוניים אחרים. היא כוללת גם מסמך רשמי המציג את חזון החברה, משימתה ומטרותיה.

התוכנית האסטרטגית הטובה ביותר כוללת גם תוכנית פעולה. תוכנית זו צריכה להציג מטרות ופעילויות ספציפיות שיעזרו לך להשיג אותן.